Together Bruxx Vinohradský Parlament Potrefená Husa Hybernská Potrefená Husa Pardubice Sia restaurant Cukrář Skála Sisters Bistro Foodway Catering Výdejna FWC Návštěvnické centrum Staropramen Wevar
Kariéra
Together
English
různé nanuky na dřevěným táce

Zmrzlinám se daří, prostor je i pro nové značky

Češi přicházejí na chuť řemeslně vyráběné zmrzlině. Po kopečkovém boomu nastupují nanuky.

Zmrzlina a léto patří dohromady. Jen v maloobchodě se podle agentury Nielsen prodá každý letní měsíc více než pět milionů litrů zmrzliny. Své žně ale mají i butiková zmrzlinářství a výrobci domácích nanuků, kterých po Česku vzniká čím dál víc. 

S nástupem butikových zmrzlinářství, který začal před několika lety, vstoupil do segmentu zmrzlin svěží vítr.

K velkým značkám patřícím pod Unilever, Alimpex Food nebo Bidfood přibyli malí hráči, kteří začali zákazníky lákat na kvalitní suroviny a zajímavé příchutě. Vedle klasické čokoládové, jahodové nebo vanilkové si mohou čeští spotřebitelé vybírat ze slaného karamelu, rakytníku, dračího ovoce nebo třeba okurky či červené řepy. V Praze si na ně mohou zajít do zmrzlinářství Puro Gelato, Angelato, Crème de la Crème, Amato nebo Zmrzlinář, mimo Prahu například k brněnskému Božskému kopečku, do plzeňského Kolombina, libereckého Leda, na Kozí farmu Vizovice či do Kunětic.

Kromě příchutí se však výrobci snaží odlišit i jinak, někoho může oslovit kupříkladu zmrzlina z kozího mléka, jiného zase zmrzlina podávaná s alkoholem.

Důraz je čím dál více kladen také na vizuální stránku, na neobvyklé barvy nebo servírování zmrzliny. Kozí farma Vizovice tak uvedla tzv. metalovou zmrzlinu černé barvy z rostlinného uhlí. Pražská kavárna Parlor si zakládá na tzv. zmrzlinových sendvičích, řetězec Amorino zase na okvětních lístcích. Zájem vyvolává také zmrzlina připravovaná na mrazící pánvi přímo před očima zákazníků – jen na letošním festivalu Prague Ice Cream měla celkem tři zastoupení – Rolovaná zmrzlina, Rolls Bros a Let’s Roll. 

I v nanucích se začíná experimentovat

Boom dnes zažívají také nanuky. Zavedeným a velkým značkám Míša, Mrož nebo Magnum roste konkurence v podobě nanuků vyráběných v malých výrobnách či na půdě kaváren. Pod značkou Do:pusy vyrábí v Karlovarském kraji nanuky Kevin Vondráček a Martin Haberle, manželé Pavlisovi jsou autory Kunětické zmrzky na klacku, Ondřej Horáček založil ekologické uvědomělé Rawito a na půdě pražské kavárny Famagusta nedávno vznikla značka Lunar. Své vlastní cucnakládě si ale vyrábí i kavárna Praha v Brně, šumperská Pikola nebo Cukrář Skála. 

Stejně jako u zmrzlin i u nanuků si malí hráči hrají s ingrediencemi a také vizuálním vzhledem.

„Podstatou naší značky je snaha dělat věci trochu jinak, než je běžné. Všechno začíná poctivou recepturou – výběrem ovoce, které nejen chutná, ale třeba i voní, děláme si vlastní slaný karamel apod. Chceme se ale odlišit hlavně krásným vzhledem. Nalít nanuk do formy není tak složité, my si ale rádi hrajeme s tvary, barvami a třeba naše vanilka s borůvkou vypadá jako vesmírná obloha. Prostě to musí ladit i oku,“ popisuje na dotaz MediaGuru.cz Honza Páv, který stojí spolu s Jakubem Hnidákem za značkou Lunar. Právě k vesmírné obloze či chutím, které mají lidi „dostat minimálně do nebe“ chtějí názvem svých nanuků odkazovat. 

nanuk s čokoládovou polevou a jahodovými kousky

 

Lunar je však značka, která se nechce omezovat jen hranicemi svého mateřského podniku na pražském Karlově náměstí.

„Přestože jsou naše nanuky ručně vyráběné, chceme se odlišit i širokou distribucí,“ přibližuje strategii Honza Páv. Lunar tak vyráží na akce a v nejbližších dnech odstartuje prodej s prvním internetovým partnerem Atoto.cz. „Další partneři už jsou v jednání, ale nerad bych předvídal. Zkrátka chceme, aby člověk, který si chce dát poctivý nanuk, kvůli tomu nemusel cestovat. Z tohoto pohledu máme ještě hodně práce před sebou,“ dodává Páv s tím, že povědomí značky zatím budují přes Instagram, ale v plánu je i širší záběr, například přes výkonnostní kampaně. 

Do inovací se pouštějí i velcí hráči

Vstup nových hráčů na trh s ledovými pochoutkami donutil k inovacím i velké firmy. Značka Míša z portfolia společnosti Unilever se letos pustila do inovace v podobě kombinace příchutí, například máku s povidly nebo skořice s jablkem. Firma Alimpex Food zase investovala do redesignu své značky Polárka, pod níž představila v retro obalech Kokosino, Polárkáček nebo Ruskou zmrzlinu, ale také novinky Smothie mango či malina, Eňo Ňuňo s „cool žvýkačkovou příchutí“ nebo Zorba zmrzlinu s jogurtem řeckému typu.

 

ruská zmrzlina
Zmrzliny tak v Česku zažívají svou zlatou éru. A jak předvídají světové trendy, inovace určitě neřekly své poslední slovo. Experimentovat se může například s květinami, jako je růže, fialka nebo ibišek, s kombinací kávy a alkoholu nebo méně sladkými variantami. Vylepšovány by ale měly být i klasické příchuti vanilky, čokolády nebo jahody, které jsou u Čechů stále přes veškerý výběr nejpopulárnější.