Together Bruxx Vinohradský Parlament Potrefená Husa Hybernská Potrefená Husa Pardubice Sia restaurant Brambory Cukrář Skála Sisters Bistro Foodway Catering Výdejna FWC Návštěvnické centrum Staropramen Wevar
Kariéra
Together
English
Jiří Štift

Největší problém bude v gastronomii s personálem. Lidé jsou demotivovaní, tvrdí šéf restaurace Štift

Gastronomie prochází krizí, kterou ještě nikdy nezažila. „Uspěje, respektive přežije ten, kdo se dokáže situaci přizpůsobit,“ tvrdí host pořadu Hovory a šéf pražské restaurace Jiří Štift. V době zavřených restaurací by měli restauratéři neustále o svých zákaznicích přemýšlet, radí: „Musím si říct, tak fajn, musíme začít řešit, co můžeme nabídnout, aby se k nám vraceli. Aby na nás nezapomněli. A když se restaurace znovu otevřou, aby zase přišli.“

Jíst musí každý, takže i Štiftova vyhlášená restaurace Sia začala vařit do krabiček. „Pro mne před časem ještě naprosto nemyslitelná věc, že bych dával jídlo i do krabičky. Ale holt je to momentální situace, která asi jen tak úplně nezmizí.“

Pořád se mu v hlavě honí obavy, aby se mu lidé vrátili. „Oni se vrátí, ale záleží kam. Ta situace bude jiná a ne všechny restaurace to dokážou zvládnout. On i ten finanční polštář může fungovat na měsíc, na dva, ale ne na skoro rok,“ myslí si restauratér Štift.

Už dnes se tak u výdejních okének ptá, jestli zákazníkům chutnalo, jestli by něco podobného přivítali i na stálém menu.

„Snažíme se se zákazníkem komunikovat. Co je ale nejdůležitější, je udržet si personál. Ti lidé jsou neskutečně demotivovaní, přemýšlejí, jestli pro ně má smysl dělat v gastronomii. Ale po otevření potřebujete lidi, kteří se do práce těší, kteří to chtějí dělat, chtějí se starat o zákazníky. To si myslím, že bude pro spoustu restaurací ten největší problém. Personálu bude hodně, ale budou zlenivělí a je otázka, jak moc budou chtít svou práci vůbec dělat,“ dodává.

Musím mít dobrý pocit

To, proč sám v gastronomii pracuje, popisuje Jiří Štift slovy: „Jídlo je pro člověka hodně důležité. Je to takový ten okamžik, kdy byste měli za den trochu zpomalit, měl by to být příjemný okamžik.“

A když už se rozhodnete tyto okamžiky strávit v nějaké dobré restauraci, tak by měly být umocněny dobrým servisem a prostředím, míní Štift.

„Jídlo pak samozřejmě musí být super připravené. Pokud se to všechno spojí a člověk odchází spokojený, tak to je to, proč tu práci děláme. Jde o to lidem zpříjemnit den, dělat jim radost – a pak máme dobrý pocit z dobře odvedené práce,“ dodává.

Celý rozhovor Naděždy Hávové s Jiřím Štiftem si poslechněte v audiozáznamu ZDE. Dozvíte se, jak se sám stravuje nebo proč v kuchyni musí každý zapomenout na své ego.

ZDROJ: https://plus.rozhlas.cz/nejvetsi-problem-bude-v-gastronomii-s-personalem-lide-jsou-demotivovani-tvrdi-8437824