Together Bruxx Vinohradský Parlament Potrefená Husa Hybernská Potrefená Husa Pardubice Sia restaurant Cukrář Skála Sisters Bistro Foodway Catering Výdejna FWC Návštěvnické centrum Staropramen Wevar
Kariéra
Together
English
kuchař nandavá guláš

Restaurace zdražují, a hned tak s tím nepřestanou

Na růst cen surovin a dalších provozních nákladů musejí čeští restauratéři reagovat zvýšením cen, a to v průměru od tří až do 15 procent. Provozům chybí turisté i pracovní síly, se zdražování tak zřejmě zdaleka nejsou u konce.

Vlivem pandemických uzavírek muselo definitivně skončit asi 15 až 20 procent provozů. A vzhledem k tomu, že náklady jako jsou nájmy, cena práce a další položky neklesly, je dalších 10 až 15 procent podniků stále v ohrožení. „Čeká nás podzimní sezóna a je jasné, že někdo již neotevře. Zima pak bude rozhodující,“ dodává Jiří Král z Asociace hotelů a restaurací.

Pokud jde o jednotlivé kraje, pouze Praha se počtem otevřených provozoven blíží předcovidovému létu 2019, zbytek republiky je na tom hůř. V některých krajích klesly počty gastropodniků za uplynulé dva roky až o pětinu.

Praha vs. regiony

Praze zásadním způsobem chybí zahraniční turisté. Naproti tomu regiony zažívají domácí turistický boom. „Lidé necestují tolik do zahraničí jako dříve, ale pohybují se po republice, což regionům prospívá. Na Prahu dopadá absence turistů,“ přibližuje předseda Českého gastronomického institutu Luboš Kastner s tím, že v městech mimo metropoli nebojují podniky také s efektem home office.

Z údajů společnosti Dotykačka, jejíž pokladní systém využívá víc než čtvrtina gastroprovozů v Česku, vyplývá, že v červenci byly tržby v gastronomii nejvyšší za uplynulých dva a půl roku. Nejlépe si vedl Jihomoravský, Středočeský a Liberecký kraj. Naopak nejhůř jsou na tom kraje Karlovarský a Zlínský.

„Nedá se ovšem říct, že by rekordní tržby v letním měsíci způsobila pouze rekordní návštěvnost. Minimálně zčásti je nárůst obratu způsoben právě zdražováním,“ uvedl ředitel Dotykačky Petr Menclík.

Speciální postavení má Praha. Číselně je zde vidět oproti předcovidovému létu 2019 mírný nárůst tržeb, ale ten zůstává pod úrovní růstu cenové hladiny. V reálu tak na zdejší podniky stále výrazně dopadá úbytek zahraničních turistů.

Strávníci mění své chování

„Očekávání byla vyšší. Poptávka se neobnovuje tak, jak se předpokládalo a jak jsme si přáli. Část populace se stále bojí návratu do restaurací a část spotřebitelů změnila své nákupní chování,“ míní Kastner.

Pomoci přilákat klienty může například známá značka. „Pomáhá nám gastroturistika, kdy hodně lidí jezdí do Prahy za již konkrétními, vyhlédnutými podniky. V centru se nám takto daří hlavně u Cukráře Skály a Sie,“ přibližuje David Petřík, jeden z majitelů sítě Together, do níž patří kromě zmiňovaných podniků například Vinohradský parlament nebo Bruxx.

V síti Together došlo ke zdražení v průměru o tři až pět procent. „Zaměřili jsme se hlavně na vybraná jídla a denní nabídky – tedy položky, které jsme vždy drželi na hraně požadované profitability a jakýkoliv nákladový výkyv je u nich hned znát,“ dodává Petřík.

Podobně hovoří i Tomáš Karpíšek, zakladatel sítě Ambiente. Ve srovnání s rokem 2019 zaznamenaly podniky pod touto značkou o 40 procent nižší tržby. „Když se ale podíváme na poslední dva měsíce, máme z výsledků radost. Tržby jsou na podobné úrovni jako v roce 2019, přestože tu ještě chybí zahraniční turisté,“ dodává Karpíšek s tím, že v síti došlo ke zdražení o 10 až 15 procent.

Současné zvýšení cen není podle Kastnera konečné, zdražovat se bude i nadále, protože ceny v gastronomii v současné době stále neodráží ekonomickou realitu oboru. „Obáváme se, že k navyšování cen v jednotkách procent bude v gastronomii docházet opakovaně. Důvodem je situace na trhu práce a akutní nedostatek zaměstnanců,“ uzavírá Karpíšek.

ZDROJ:https://www.newstream.cz/money/restaurace-zdrazuji-a-ceny-porostou-dal