Rozvážka jídla patřila už před koronavirovou pandemií k trendujícím byznysům, které na českém trhu rostly o třicet až čtyřicet procent ročně. Pandemická opatření tento trend ještě posílila a přitáhla k němu pozornost všech relevantních hráčů – jídla v krabičkách dnes nabízejí i gastro hvězdy typu Zdeňka Pohlreicha.
Které s kamennými pobočkami či restauracemi vůbec nepočítají a zákazníky chtějí obsluhovat výhradně formou rozvážky. Patří k nim třeba Pizza raketou, koncept americké pizzy z portfolia značky MyFoodPlace. „Od začátku jsme projekt vyvíjeli s tím, že bude ve všem odlišný od italských pizza konceptů, které v Česku dominují,“ uvádí jeden z dvojice spoluzakladatelů MyFoodPlace Jan Siuda.
Které se optimálně hodí do rozvážkových boxů: drží teplotu, snadno nenavlhne a je poživatelné i po ohřátí druhý den. Originální a neobvyklé jsou taky příchutě nebo vlastní rozvážkové boxy. „Osvědčilo se nám to natolik, že zvažujeme expanzi do dalších měst mimo Prahu,“ pochvaluje si Siuda.
Spolu s Tomášem Lvem před dvěma lety rozjel už zmíněné MyFoodPlace – projekt cloudové kuchyně, sdružuje dnes asi třicítku restauračních a food značek.
„Tou dobou tam hodně bylo slyšet o startupu CloudKitchens. Do kterého investoval stovky milionů dolarů třeba zakladatel Uberu Travis Kalanick nebo saúdskoarabské fondy,“ líčí inspiraci Siuda.
Do nichž se žádný zákazník nikdy fyzicky nepodívá. Naopak tu svižně kmitají kurýři, vyzvedávající a rozvážející hotové pokrmy přímo k zákazníkovi. Tím zvládnou kuchyně duchů osekávat náklady při přípravě jídla na minimum a náklady na rozjezd nového podniku zredukují až dvacetinásobně.
Podle analytiků se byznys s rozvozy jídel v důsledku změn spotřebitelského chování rozroste do roku 2025 na 200 miliard dolarů. A například Uber je ještě optimističtější – budoucí trh oceňuje na 795 miliard.
„Ze začátku jsme to stavěli jako real estate byznys, kdy zavedeným podnikům s vlastní klientelou nabídneme provozní zázemí a dokážeme je technicky integrovat na rozvážkové platformy,“ popisuje rozběh podnikání Siuda. Brzy se však ukázalo, že takovému modelu chybí efektivita.
Jejich startup proto vybudoval a pod vlastní operativu plně převzal logistiku i IT řešení a postupně přebírá i operativu v kuchyni. Mantrou je právě efektivita.
„Firmu řídíme datově, vše každý týden začíná a končí u podrobných datových reportů, sledujících vše od toho, jaké typy jídla fungují v jakých lokalitách v jakých konkrétních hodinách. Což podporuje rychlou adaptaci a optimalizaci téměř v reálném čase,“ zdůrazňuje Siuda.
Za posledních dvanáct měsíců vyrostla MyFoodPlace o více než sto procent a drží se v černých číslech. Plnou sílu ukázaly kuchyně duchů v době koronavirové krize.
„Pokud si však srovnáme aktuální česká čísla s německým nebo holandským trhem, stále jsme výrazně poddimenzovaní a je tady prostor pro dvou až trojnásobný růst,“ tvrdí.
MyFoodPlace proto plánují investovat řádově patnáct milionů korun na otevření dalších dvou až tří pražských poboček. Které jim umožní pohodlně obsloužit zákazníky po celé Praze.
Na české metropoli si chce dvojice spolumajitelů důkladně otestovat škálovatelnost byznysu, následným krokem pak bude expanze do dalších krajských měst po vlasti, případně do dalších evropských metropolí. K tomu už však budou potřebovat přibrat cizí kapitál.
Do byznysu sdílených kuchyní mezitím naskakují i další hráči. Napříkald gastroskupina Together Davida Petříka a Viktora Kaplana. Letos sdružila svých osm podniků do nové cloudové kuchyně a spustila rozvážku pod značkou Wevar.
ZDROJ:https://forbes.cz/kuchyne-duchu-diky-novemu-trendu-vyrostl-myfoodplace-za-rok-o-sto-procent/
Categories: Wevar
Tags: David Petřík, Viktor Kaplan, Wevar